2021年9月15日 星期三

7 years ◎Lukas Graham

7 years ◎Lukas Graham


Once I was seven years old, my mama told me

那年七歲,媽媽告訴我

Go make yourself some friends or you'll be lonely

去交些朋友吧,否則會很寂寞的

Once I was seven years old

那年我七歲的時候

⠀ 

It was a big big world, but we thought we were bigger

世界如此廣闊,我們卻認為自己更加強大

Pushing each other to the limits, we were learning quicker

把彼此推到極限的邊界,學得太快

By 11 smoking herb and drinking burning liquor

在十一歲時就吸著大麻、喝著烈酒

Never rich so we were out to make that steady figure

不曾富有,為了穩定收入在外奔走

⠀ 

Once I was 11 years old, my daddy told me

那年十一歲,爸爸告訴我

Go get yourself a wife or you'll be lonely

娶個老婆吧,否則會很寂寞的

Once I was 11 years old

那年我十一歲的時候

⠀ 

I always had that dream like my daddy before me

我一直想成為跟父親一樣的人

So I started writing songs, I started writing stories

所以我開始寫歌、寫下故事

Something about the glory, just always seemed to bore me

名譽一事,對我來說微不足道

'Cause only those I really love will ever really know me

我明白唯有我愛著的人,才真的懂我

⠀ 

Once I was 20 years old, my story got told

那年二十歲,換我的故事被人訴說

Before the morning sun, when life was lonely

但太陽升起之前,生命仍是如此寂寞

Once I was 20 years old

那年我二十歲的時候

⠀ 

I only see my goals, I don't believe in failure

我眼裡只有目標,不相信失敗

'Cause I know the smallest voices, they can make it major

我知道最微小的聲音,有一天也會響徹雲霄

I got my boys with me atleast those in favor

交了幾個志同道合的兄弟

And if we don't meet before I leave, I hope I'll see you later

若在我離開以前仍無緣份,也希望以後能夠相見

⠀ 

Once I was 20 years old, my story got told

那年二十歲,換我的故事被人訴說

I was writing 'bout everything, I saw before me

我寫下一切眼見所及

Once I was 20 years old

那年我二十歲的時候

⠀ 

Soon we'll be 30 years old, our songs have been sold

很快就要三十歲了,我們的歌曲受到青睞

We've traveled around the world and we're still roaming

環遊世界,從不停止漫遊

Soon we'll be 30 years old

在我們快要三十歲的時候

⠀ 

I'm still learning about life

我仍在學習面對生命

My woman brought children for me

妻子生下我們的孩子

So I can sing them all my songs and I can tell them stories

我可以唱著自己的歌,跟他們說我所有的故事

Most of my boys are with me

哥兒們大都還在我身邊

Some are still out seeking glory

有些則仍在追求名利

And some I had to leave behind

有些朋友必須被留在過去

My brother I'm still sorry

兄弟,我很遺憾

⠀ 

Soon I'll be 60 years old, my daddy got 61

轉眼間我就要六十歲了,但父親永遠停留在六十一

Remember life and then your life becomes a better one

要記住生活的每一刻,你才會感受到更好的人生

I made the man so happy when I wrote a letter once

我寫了一封信,就讓他展開了笑顏

I hope my children come and visit, once or twice a month

我希望我的孩子來看看我,一個月一兩次也好

⠀ 

Soon I'll be 60 years old, will I think the world is cold

很快我就要六十歲了,到時會不會覺得這世界很冷漠?

Or will I have a lot of children who can warm me

會有暖心的孩子陪伴在我身邊嗎?

Soon I'll be 60 years old

轉眼間我就要六十歲了

⠀ 

Soon I'll be 60 years old, will I think the world is cold

很快我就要六十歲了,到時會不會覺得這世界很冷酷?

Or will I have a lot of children who can hold me

會有孩子在我身邊,扶持著我嗎?

Soon I'll be 60 years old

很快我也要六十歲了

⠀ 

Once I was seven years old, my mama told me

那年七歲,媽媽告訴我

Go make yourself some friends or you'll be lonely

去交些朋友吧,否則會很寂寞的

Once I was seven years old

那年,我只有七歲的時候

⠀ 

-

 

◎作者簡介

⠀ 

盧卡斯葛拉漢樂團(Lukas Graham)是一支丹麥流行樂及靈魂樂樂團,。現時樂團成員包括主唱Lukas Forchhammer、鼓手Mark Falgren、貝斯手Magnus Larsson 。

-

  

◎小編品嫺賞析

⠀ 

這首歌從僅有七歲的童年時期開始,帶著聽眾一起體驗了主唱 Lukas 的人生。歌詞淺白易懂,甚至有些琅琅上口,讓聽覺與靈魂得以貼合著音樂,感受這首歌當中譜出的故事。

⠀ 

並非富裕的童年,讓 Lukas 從小就被迫長大,毒品與烈酒就是他的兒時玩伴。但他沒有因此走上歪路,父親一直是他心中的領袖,為了成為跟父親一樣的人,他開始接觸音樂、寫歌。到了二十歲, Lukas 的心境也有了成長。

⠀ 

二十歲的自己充滿了力量與衝勁,擁有犯錯的餘地也不畏嘗試;三十歲便開始小有名氣。而〈7 years〉的發行年份(2015)正是Lukas快要邁入三十的時期,這段歌詞可以說是對自己野心的描寫,數年後回頭來看,更是成了自傳的一部分。隨著歌曲的推進,在三十歲之後,家庭成了新的和弦,也必然要面對關係的離別,都是生命要持續學習的重要課題,。

⠀ 

接著歌詞跳到了六十歲的人生,嘹亮的歌聲彷彿是在對世界吶喊。少了年輕時的那份衝動,到了六十歲,對生活有了更多的體悟:理解了要把握當下的每一刻、理解了到了老年希望有孩子在身邊陪伴的渴望。主唱不斷對世界提出疑問,在懷疑、不安的同時,也勾勒出了自己想要的模樣。時間的消逝如此之快,但往往都是等到過去了才會意識到自己的不珍惜。

⠀ 

至此年齡就不再推進,因為影響至深的父親只活到六十一歲,接下來就沒有藍圖可以參考。在歌曲的最後,我們又回到了原點,一切激昂的情緒恢復平靜,緩慢地重新審視經歷過的一切──那年,還只有七歲的時候。

⠀ 

四分鐘的歌曲就道盡了六十年的一切,同時寫給自己,也寫給父親。

⠀ 

-

 

▨ 美術設計 _ 浩瑋

 

#每天為你讀一首詩 #當代詞選 #Lukas Graham #7 years

沒有留言:

張貼留言